Metro St. Pölten, Østerrike

Austria_Image_Hero

Metro St. Pölten, Østerrike '- satser på effektive kjølingsløsninger fra Viessmann

I Europas første plusshenergi-engrosmarked satser METRO på effektive kjølingsløsninger fra Viessmann.

Null utslipp, men hundre prosent handleopplevelse kan oppleves i den østerrikske byen St. Pölten i den nye, ultramoderne METRO engrosbutikken "ZERO 1" - Europas første nullenergifasilitet av sitt slag.

Dette er mulig takket være et sofistikert energikonsept. For å kombinere bærekraftighet og en komfortabel atmosfære, tar METRO nye veier i St. Pölten. Når det gjelder kjølingsløsninger, satser METRO på Viessmann, som leverte og installerte hele kjøleutstyret.

"Vår nye butikk i St. Pölten er et virkelig flaggskipprosjekt - ikke bare for oss i METRO, men over hele Europa. Målet var klart fra begynnelsen: null utslipp. Dette har vi fullt ut oppnådd." - Markus Baier,  Senioravdelingsleder for butikkutvikling og vedlikehold hos METRO Cash & Carry Austria GmbH.

Komplett kjølte salgslokaler, typisk for METRO Cash & Carrys tidligere butikkonsept, er utelatt. I stedet sørger effektive kjøleskap for optimalt kjølte matvarer.

Totalt 102 Viessmann-produkter sørger for perfekt kjøling i St. Pölten, scorer med sin energieffektivitet og setter også visuelle aksenter for kundeopplevelsen og atmosfæren i butikken takket være sitt stilfulle design.

Totalt er 62 skap installert i kjøleområdet i nullenergibygningen. 50 kjølede  multidecker sikrer optimal energisparing takket være doble glassdører. I tillegg tilbyr åtte kjøleskap effektiv kjøling og førsteklasses produktvisning. Fire container-multidecker understreker bærekraftkonseptet og handleopplevelsen.

METRO-markedets fryserom er utstyrt med Viessmann Tecto-skap. Fire Tecto VF1 Luxo fryser gir kundene utmerket produktvisning - takket være store, fullt glassdører. Dessuten er 34 Tecto IS1 Maxim fryseøyer i bruk, tolv av dem som en bryter pluss-minus-løsning. Takket være det brede modellutvalget passer Tecto IS1 Maxim inn i en rekke ulike markeds- og butikkonsepter. Dermed gir to andre modeller med plusskjøling optimalt kjølte produkter også i kjøttavdelingen.

Bærekraftige valg: Alle kjøleutstyr bruker kun naturlig kjølemiddel R744 (CO2). I tillegg ledes spillvarmen fra kjølesystemet ned i grunnplaten, noe som bidrar til å varme opp butikken. Spillvarmen brukes også til produksjon av varmt vann.

Alle nevnte kjøleskap ble produsert ved Viessmanns anlegg i Hof (Tyskland) og Porvoo (Finland) i henhold til kundens krav.